Skip to main content

Huskeliste

En hjælpsom huskeliste til jeres bryllup

24-12 MÅNEDER FØR

Vælg jeres bryllupsdato
De mest populære tidspunkter at blive gift på på Strandhotel Klitrosen er juli, august og september. Overvej evt. et smukt efterårsbryllup i oktober, et hyggeligt vinterbryllup eller et frisk forårsbryllup, hvor alt begynder at stråle i fine farve udenfor.

Lav et bryllupsbudget
Vi anbefaler jer at lave et bryllupsbudget. Hver gerne realistisk og undersøg hvor meget fx. blomster, kage mm. kan koste og læg derudfra jeres budget. 

Hvor vil i investere og ikke gå på kompromis?

Bestil jeres bryllupsinvitationer
Husk at skriv S.U. dato i bryllupsinvitationen– senest 1 måned før. 
Overvej om i vil vedlægge en tidsplan over dagens forløb. Vedlæg desuden et tif.nr. og/eller en mailadresse på jeres toastmaster, så jeres gæster kan kontakte ham/hende vedr. indslag og taler til festen.

Reserver kirken
Husk at udfylde en ægteskabserklæring inden I reserverer kirken.

Arranger transport til og fra vielsen
Overvej om der skal arrangeres transport til og fra kirken, for alle elller nogle af jeres gæster. 

Reserver lokaler til receptionen og festen
Vi anbefaler jer at booke jeres lokaler på Strandhotel Klitrosen min. 18-24 måneder før festen, hvis i vil være sikre på en specifik dato.

Bestil bryllupsmenuen
Tal med os om jeres ønsker til menuen. Hvordan skal serveringen være? En flot 3- eller 5-retters servering ved bordene eller heller familier social dining? Vi sparer gerne med jer omkring jeres ønsker til dagen og står til rådighed med mange års erfaring.

Arranger overnatning til bryllupsnatten
Hvis ikke i kender os på Strandhotel Klitrosen i forvejen, kan vi anbefale at i booker en prøve-overnatning med spisning i vores restaurant, så I kan vurdere,  om vi lever op til jeres forventninger.

Booker i jeres bryllupsfest hos os, vil i som brudepar overnatte gratis i bryllupsnatten og jeres gæster kan booke værelser til favorable priser. 

Find brudekjolen
Find gerne din kjole i god tid, så er du sikker på at evt. tilrettelser/ændringer kan nås. 

Bestil tid når du skal prøve brudekjole, så du sikrer, at der er et prøverum ledigt. Vi kan anbefale https://skott-rold.dk/brudekjoler/

Find tilbehør som smykker, hårdekorationer, strømpebånd m.v.
Det er altid en god idé at medbringe dit tilbehør, når du skal til prøvning af din kjole.

Book fotografen
Aftal på forhånd med fotografen, hvor mange fotografier I ønsker skal billedbehandles. Desuden er det en god idé på forhånd at aftale hvor og hvorlænge der skal tages billeder, samt evt. filmes.

I kirken, bryllupsbilleder af parret et specifikt sted, ved receptionen og under festen.

Arranger musik og evt. anden underholdning
Spørg gerne jeres valgte musiker/kunstner om det er muligt at høre/se dem live inden festen, så er I sikre på at alt er som det skal være.

Bestil bryllupskagen
Vi kan desværre ikke selv levere bryllupskagen til jeres fest. Men vi anbefaler jer at smage på mange forskellige kager, så I finder en kage der falder i jeres begges smag.

Eller ønsker i at være lidt utraditionelle? Hvad med cupcakes, donuts eller noget helt tredje.

Bestil bryllupsrejsen 

Ønsker i en bryllupsrejse til udlandet, så husk evt. navneskift i pas, samt evt. vaccinationer og visum.

5 MÅNEDER FØR

Begynd på ønskelisten
Opret jeres ønsker i ønskeskyen, så kan gæsterne nemt se og planlægge herudfra.

Book tid hos frisøren
Det er altid en god idé at bestille en prøve-styling af dit hår, så du ved, at du har valgt den rigtige frisør. Husk at frisøren kan anbefale, lige netop den rigtige frisure, så den passer til dig, kjolen og ikke mindst det frisuren skal holde til på dagen (blæst, regn, varme mm.)

Bestil tid hos skønhedssalonen
Her gælder det samme som ved frisøren. Det er altid en god idé med en prøvestyling. Tag et billede af den ønskede styling fra forskellige vinkler i naturligt lys. Så kan du danne dig det bedste indtryk og har billederne klar til når den endelige styling finder sted.

4 MÅNEDER FØR

Vælg forlover
Overrask dem f.eks. med en lille gave.

Vælg toastmaster
Hvis ikke I allerede har gjort det (og sendt navn, email og telefonnummer til jeres gæster via invitationerne), så er det nu i skal have valgt den rette person.

En toastmaster overtager på selve bryllupsdagen al kommunikation med bl.a. fotograf, musiker/kunstner, samt feststedet, så i bare kan slappe af og nyde dagen. Har i specielle ønsker som toastmaster skal være opmærksom på, set jer ned sammen og lav en plan. Det er også toastmaster der koordinerer taler og indslag fra jeres gæster på dagen og samarbejder med feststedet, så alt kører som det skal.

Vælg gavekoordinator
Vælg en person der noterer ned hvilke gaver i får fra hvem. Så har i nemt ved at sige tak og senere sende takkekort til rette vedkomne.

Vælg 2 vidner
I vælger ikke at blive gift i kirken. Så skal i tænke på ,at der skal også være 2 vidner ved en borgerlig vielse.

Vælg evt. brudepiger og -svende
Er børnene små, arranger evt. en barnepige og et sted på feststedet, hvor børnene kan lege og være sig selv. Overvej ligeledes om børnene skal være inkluderet i hele festen, eller om de evt. skal hentes af en barnepige, der tager dem med sig hjem. 

3 MÅNEDER FØR

Gennemgå svarene på invitationerne og udarbejd en bordplan
Hos os på Strandhotel Klitrosen skal vi senest have den endelige bordplan fra jer en uge før festen. Det er dog en god idé at udarbejde bordplanen i god tid. så så snart i har fået tilbagemeldinger fra jeres gæster, gå igang med at lave bordplanen. 

Ønsker i en bordplan som oversigt, så jeres gæster nemt kan finde deres plads ved bordene, kan det være en god idé at bestille den samme sted i evt. har fået lavet invitationerne. Det giver en flot sammenhæng.

Bestil bordkort, menukort, bordnumre, bordplaner m.v.
Det samme gælder for bordkort, menukort, bordnumre mv. Det giver en flot rød tråd igennem festen, at alt har det samme udtryk. Så bestil gerne det hele hos den samme leverandør.

Køb vielsesringene
Aftal med guldsmeden om i ønsker en evt. indgravering af jeres navne og dato for bryllupsdag.

Bestil brudebuket
Overvej om knaphulsblomster og borddekorationer skal passe til brudebuketten og aftal med leverandøren et tidspunkt hvorpå de leverer til feststedet. 

Vi anbefaler at blomsterne leveres på dagen om formiddagen, så de står flottest når festen går igang.

Vi på Strandhotel Klitrosen har forskellige typer vaser, som kan lånes til festen. Vi koordinerer gerne med blomsterleverandøren og jer om disse skal hentes/bringes til blomsterleverandøren.

2 MÅNEDER FØR

Køb gommens påklædning
Lav en hyggelig dag ud af det og inviter en veninde(r)/ven(ner) med.

Køb evt. brudepigernes og -svendenes påklædning
Lav en hyggelig dag ud af det og inviter en veninde(r)/ven(ner) med.

Brudevalsen
Har i booket et par timer hos en danselærer? Det kan være en god idé, at få et par timer hos en danselærer, så i kan brillere på dansegulvet og overraske jeres gæster. Uanset er det altid godt at øve jer på trinene.

Vielsesløfter
Det kan gøre hele ceremonien ekstra mindeværdig, hvis i skriver jeres egne løfter. Skriv dem gerne så personligt som muligt, men vær opmærksom på at det ikke bliver for langt.

Begynd at forberede tale til din nye hustru (samt evt. til din nye mand)
Skriv en tale, som vil gøre indtryk på din kommende hustru (mand) og gerne en tale, som hun (han) ikke vil glemme. Find nogle sjove og rørende øjeblikke frem, som betyder noget for jer begge.

Udfyld evt. en ægteskabserklæring 
Ægsteskabserklæringen kan udfyldes online.

1 MÅNED FØR

Hent vielsesringene
Husk at prøve ringene, mens I er hos guldsmeden. I nogle tilfælde kan vejret (meget varmt) få fingrene til at hæve op. Hver opmærksom herpå også på selve bryllupsdagen

Giv det endelige antal på gæsterne til feststedet
Gør det skriftligt, så er der ikke sker misforståelser. Har i tegnet planen på papir, så tag et billede af den og send den på mail til os.

Husk gavebord
Aftal gerne med os hvor i ønsker gavebordet og aftal med os, om i ønsker at pakke gaver op til morgenmad sammen med jeres gæster, da det kan være svært at nå i løbet af selve festens forløb. Vi opbevarede gaverne sikkert indtil næste morgen. Aftal med os, hvem der afhenter gaverne.

Morgengaven
Morgengaven gør et stort indtryk på både hende og ham, og ønsket er at det skal være en gave, som kan bestå og bruges i mange år frem. Den klassiske gave er et smykke både til ham og hende. Dog findes der andre fantastiske gaveidéer som fx. en personlig bog, giv en ægte stjerne på himlen eller indspil en personlig sang mm.

Tjek om I har modtaget prøvelsesattesten fra rådhuset
Det er en god idé at printe prøvelsesattesten og medbringe den på bryllupsdagen for en sikkerhed skyld.

Møde med præsten
Gennemgå vielsesritualet, vælg de salmer i ønsker der skal synges og forhør jer om kirkens udsmykning, samt regler for fotografering og evt. musik udefra.

Passer tøjet?
Tjek at både brudens, gommens og brudepigernes og -svendenes er i orden og kan leveres til den aftalte tid.

Giv toastmaster opdaterede oplysninger
Har i aftalt en specifik tidsplan med feststedet, så er det en god idé at give denne til toastmaster, samt en liste over alle gæsterne.

Selvpleje
Gør dig klar til den store dag og få masser af søvn og motion og gerne ansigtsbehandlinger, hårkure, manicure, pedicure m.v.

½ MÅNED FØR

Brudesko
Prøv dine nye sko til derhjemme og gå dem til, så meget du har tid til. 

Udvælg skiftetøj til bryllupsmorgenen
Vælg behageligt tøj, da det har været en lang nat. Og glæd jer til en skøn morgenmad, sammen med jeres overnattende gæster.

Lav et forløb for aftenen med toastmasteren
Efter forløbet er på plads, bør I løbe forløbet igennem en ekstra gang.

Øv jer igen på brudevalsen
Øv, øv, øv… indtil I kan danse fejlfrit og med lukkede øjne.

Kontroller at alt er i orden til bryllupsrejsen
Pas, visum, vaccinationer, evt. valuta.

1 DAG FØR

Pak kufferterne
Vi anbefaler at i pakker en ekstra taske kun til bryllupsnatten, hvori du har makeup, sikkerhedsnåle, plaster og andre praktiske ting. Husk skiftetøjet, til næste morgen.

Sørg for at en af jeres gæster tager tasken med hjem, så i nemt kan tage afsted på bryllupsrejse.

Ingen bekymringer
Gennemgå planen for i morgen, sig farvel… og gå tidligt i seng hver for sig.

BRYLLUPSDAGEN

Sørg en nem dag for jer selv
Arranger med familien og vennerne at de tager sig af:

  • Taske med skiftetøj.
  • Henter brudebuket og knaphulsblomster hos blomsterhandleren.
  • Toastmasteren har styr på listen over praktiske oplysninger og talerækkefølge.
  • Gavekoordinator noterer hvem der kommer med hvilke gaver.
  • Bryllupsgaverne bliver pakket og transporteret til jeres hjem.
  • Får opbevaret en del af bryllupskagen på køl.

EFTER BRYLLUPPET

  • Når I er kommet jer over bryllupsdagen (men senest 3 måneder efter brylluppet ) og der igen er ro på:
  • Send personlige takkekort – skriv gerne en lille tekst til hver gæst, om hvor meget deres deltagelse betød for jer.
  • Har du skiftet efternavn, så giv meddelelse om evt. navneændring til banken, i passet, på arbejdspladsen m.v.
  • Nyd jeres nye begyndelse som ægtepar.


har du yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte vores reception